Het lokaal bestuur plant de komende jaren een pak maatregelen om de CO2-uitstoot te verlagen. Nieuwbouwprojecten zijn maximaal energieneutraal, bestaande gebouwen worden duurzamer gemaakt en krijgen ledverlichting. Er komen ook tientallen laadpunten bij voor elektrische wagens. Het speerpunt van dit klimaatplan is de uitbouw van haveninfrastructuur ter hoogte van het kanaal Gent-Oostende.
Nieuwe laad- en loskade van 4 miljoen
In het najaar bouwt de Vlaamse Waterweg een laad- en loskade, die eind 2024 gebruiksklaar zal zijn. Kostprijs: vier miljoen euro. De Vlaamse Waterweg stelt een laad- en losinfrastructuur en een achterliggend terrein van zowat 50.000 vierkante meter ter beschikking voor de overslag van en het vervoer van bulk, palletten, big bags (voor bijvoorbeeld bouwmateriaal) en containers met vloeibare of droge ladingen via de binnenvaart.
Aalterse bedrijven
Voor alle duidelijkheid: de haven is in de eerste plaats bedoeld voor de huidige Aalterse bedrijven en de nieuwe ondernemingen die zich op Woestijne zullen vestigen. Een aantal bedrijven op de linkeroever maakt nu al op een beduidende manier gebruik van het kanaal voor de aan- en afvoer van goederen en grondstoffen.
Tot 40.000 vrachtwagens minder
Transport over water is niet enkel goed voor het klimaat, maar ook voor de economie. Het kanaal Gent-Oostende is geschikt voor klasse IV-schepen, die tot 85 meter lang en 9,5 meter breed zijn en tot 1.500 ton kunnen vervoeren. Het spreekt voor zich dat dergelijke schepen heel wat vrachtverkeer kunnen vervangen.
In eerste instantie zal het nieuwe overslagcentrum zon 12.000 vrachtwagens per jaar van de snelwegen halen. Op termijn volgen er nog aanpassingen aan het binnenkanaal, zodat nog grotere schepen zullen kunnen passeren (met een capaciteit tot 3.000 ton, een lengte tot 110 meter en breedte van 11,4 meter) wat 40.000 vrachtwagens minder op de wegen moet opleveren.
Uitvalsbasis voor economie
Als logistieke poort is Aalter een uitstekende uitvalsbasis voor bedrijven. Het watergebonden bedrijventerrein Woestijne heeft via het kanaal een rechtstreekse verbinding met de havens van Gent, Zeebrugge en Oostende en hun achterland, maar ook met de Seine-Scheldeverbinding richting West-Vlaanderen en Frankrijk. De Vlaamse Waterweg gaat op zoek naar een kandidaat-uitbater voor het nieuw Regionaal Overslag Centrum dat aan Woestijne komt. Elk bedrijf uit de wijde regio zal gebruik kunnen maken van de haven.
CO2-neutraal regionaal bedrijventerrein
Brede groene buffers, een bufferbekken en afzonderlijke fietspaden dragen mee bij aan het duurzame karakter van het CO2-neutraal regionaal bedrijventerrein, dat op de site naast het kanaal wordt aangelegd.