Tussen 1 maart en 31 oktober mogen de horecazaken hun terrassen plaatsen en hun klanten onder een stralend zonnetje in Aalter bedienen. Als horeca-uitbater dien je voor het plaatsen van een terras op het openbaar domein een vergunning aan te vragen bij het gemeentebestuur. Het betreft de plaatsing van losse tafels en stoelen, parasols... voor zover die elementen makkelijk weg te nemen zijn en constructief geen geheel vormen.
Je dient dit aan te vragen, omdat de stoepen en pleinen immers tot de eigendom van het gemeentebestuur behoren.
Voorwaarden
Om een uniform uitzicht na te streven, moeten de materialen en de afmetingen van de terrassen voldoen aan enkele voorwaarden. Bovendien kunnen bepaalde elementen, zoals het plaatsen van in de gevel verankerde zonnetenten, onderhevig zijn aan stedenbouwkundige verplichtingen en daardoor een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen vereisen. Merk op dat het plaatsen van een permanent / gesloten terras op het openbaar domein, bestaande uit een overdekte constructie waarvan alle elementen tot één geheel zijn samengevoegd die op een permanente basis geplaatst worden, niet onder de bepalingen van het terrasreglement vallen. Wie een permanent / gesloten terras wil plaatsen, moet een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen aanvragen.
Om een uniform uitzicht na te streven, moeten de materialen en de afmetingen van de terrassen voldoen aan enkele voorwaarden die bepaald zijn in het gemeentelijk politiereglement op het plaatsen van terrassen.
Uiteraard dien je als horecazaak over een gemeentelijke drankvergunning en registratie/erkenning/toelating bij het FAVV te beschikken vooraleer een terrasvergunning afgeleverd kan worden.
Deze voorwaarden kan je nalezen in het gemeentelijk terrasreglement.
Hoe aanvragen?
Als horeca-uitbater kan je eenvoudig een terrasvergunning aanvragen door onderstaand aanvraagformulier in te vullen en terug te bezorgen, inclusief:
• inplantingsplan van de bestaande toestand waar je het terras wenst te plaatsen, inclusief:
• vermelding van alle afmetingen, incl. de straat- en voetpadbreedte
• intekening van obstakels (bomen, verkeerslichten, …) in de directe omgeving van het terras
• duidelijke foto van de locatie, vanuit verschillende hoekpunten
Je kan het aanvraagformulier per e-mail of per post bezorgen.
Het college van burgemeester en schepenen beslist over de toekenning van de vergunning.
Kost
De kostprijs voor de inname van het openbaar domein wordt bepaald in het gemeentelijk politiereglement op het plaatsen van terrassen. Dit reglement is van toepassing op de horecazaken. Horecazaken die een stuk van het openbaar domein innemen voor privaat gebruik als terras, dienen hiervoor over een gemeentelijke terrasvergunning te beschikken.
Deze aanvraagprocedure, vergunning en effectief goedgekeurde inname van het openbaar domein is kosteloos.
