Vraag volgende vergunningen aan bij het gemeentebestuur voor je je onderneming opstart:
- Handelsvestiging
- Hinderattest
- Hygiëne-attest
- Machtiging voor het schenken van gegiste en/of sterke dranken
- Omgevingsvergunning
- Terrasvergunning
Je houdt er best rekening mee dat deze vergunningen minimum 14 dagen voorafgaand aan de opening van je onderneming dienen aangevraagd te worden bij het gemeentebestuur.
Daarnaast dien je als ondernemer ook bepaalde zaken te melden aan het gemeentebestuur. De (af)melding van eigen waterwinning is er zo één van.
Ten slotte zijn er de ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) waarin richtlijnen opgenomen zijn voor bepaalde zones in de gemeente. Sommige richtlijnen zijn ook van toepassing voor (nieuwe) ondernemingen. Je bekijkt dus best op voorhand ook eens in welke zone jouw onderneming komt.
-
Drankvergunning
Alle toekomstige uitbaters van publieke inrichtingen (vaste drankslijterijen) en reizende drankslijterijen (bv. tapwagen, boten, treinen…) die van plan zijn gegiste en sterke dranken te schenken, moeten een drankvergunning hebben.
-
Hinderpremie
Een vergoeding voor ondernemingen die het slachtoffer zijn van hinder door werken op het openbaar domein.
-
Hygiëneattest
Het hygiëneattest bevestigt dat jouw zaak voldoet aan de hygiënische eisen.
-
Kleinhandelsvergunning
Als je een kleinhandelszaak wilt openen, dan heb je daarvoor een speciale omgevingsvergunning nodig, de kleinhandelsvergunning.
- Vergunning tijdelijk terras horeca
-
Vergunning uitbaten taxidienst en aanvraag bestuurderspas
Wil je een taxidienst uitbaten in Aalter? Dan heb je een taxivergunning (vergunning individueel bezoldigd personenvervoer) en een bestuurderspas nodig.