Belastingen en retributies

Het lokaal bestuur heeft inkomsten nodig om diensten voor inwoners te organiseren en te betalen. Daarom heft het belastingen op bepaalde diensten en producten. Er bestaan ook algemene belastingen. Die zijn niet gekoppeld aan een dienst die je zelf aanvraagt. Hieronder vind je een overzicht van de gemeentelijke belastingen en retributies.

Contantbelasting op administratieve stukken

Voor de dienstjaren 2026 tot en met 2031 betaal je een belasting bij de afgifte van administratieve documenten. Het gaat onder meer om eID’s, paspoorten en rijbewijzen.

Voor documenten die door de overheid worden aangemaakt, bestaat de prijs uit twee delen:

  • een contantbelasting voor het lokaal bestuur

  • een tarief dat het lokaal bestuur betaalt aan de overheid

Aanvullende gemeentebelasting op de personenbelasting

Dit is een extra belasting boven op de personenbelasting. De gemeente berekent deze belasting als een percentage op de basispersonenbelasting. Iedere inwoner die personenbelasting betaalt, betaalt ook deze gemeentebelasting. Voor de aanslagjaren 2026 tot en met 2031 bedraagt dit percentage 6,5%.

De gemeente int deze belasting samen met de personenbelasting.

Opcentiemen op de onroerende voorheffing

Opcentiemen zijn een extra belasting op de onroerende voorheffing. Die basisbelasting wordt geheven door de Vlaamse overheid op het kadastraal inkomen van:

  • gronden

  • gebouwen

  • sommige soorten bedrijfsuitrusting

Eén opcentiem staat gelijk aan één procent op die basisbelasting.

Nieuwe bedrijven of handelszaken krijgen een teruggave van 100% van de gemeentelijke opcentiemen in het jaar waarin ze hun nieuwe gebouwen in gebruik nemen.

Breid je je bedrijfsgebouw of handelszaak uit en stijgt het kadastraal inkomen met minstens 20%? Dan kan je voor dat extra deel ook 100% van de gemeentelijke opcentiemen terugvragen voor het eerste jaar.

Belasting op terreinen voor toeristische logies en tweede verblijven

Een tweede verblijf is een private woongelegenheid die niet je hoofdverblijf is. Je kan deze woning wel op elk moment gebruiken om er te wonen.

Exploitanten van toeristische logies en eigenaars van tweede verblijven maken gebruik van:

  • ophaling van restafval, papier en karton en PMD

  • acties rond Aalter Proper

  • openbare infrastructuur in Aalter

Daarom heft het lokaal bestuur hiervoor een belasting.
Elk jaar krijgen de eigenaars een aangifte toegestuurd.

Belasting op leegstaande woningen en gebouwen

Het lokaal bestuur houdt een leegstandsregister bij. Daarbij volgt het de definitie uit het decreet van 27 maart 2009.

Een gebouw is leegstaand wanneer:

  • meer dan de helft van de vloeroppervlakte

  • gedurende minstens twaalf opeenvolgende maanden

  • niet wordt gebruikt volgens de functie van het gebouw

Een woning is leegstaand wanneer ze:

  • minstens twaalf opeenvolgende maanden

  • niet wordt gebruikt als woonruimte

Op leegstaande woningen en gebouwen heft het lokaal bestuur een belasting.

Belasting op nachtwinkels

Voor nachtwinkels in Aalter geldt:

  • een openingsbelasting

  • een jaarlijkse belasting

Beide belastingen zijn van toepassing op nachtwinkels op het grondgebied van Aalter.

Saneringsbijdrage

Sinds 2004 voert Vlaanderen een integraal waterbeleid. Drinkwatermaatschappijen staan daarbij in voor de sanering van het afvalwater. Volgens het principe ‘de vervuiler betaalt’ betaal je een saneringsbijdrage via je waterfactuur. De bijdrage hangt af van je waterverbruik.

Omdat het gaat om een vergoeding voor sanering, spreekt men niet van een belasting.

Retributies

Naast belastingen heft het lokaal bestuur ook retributies. Een retributie is een eerlijke vergoeding voor een dienst die je persoonlijk gebruikt.

De retributiereglementen vind je terug op de pagina’s van de producten.

De procedure voor aanmaningen en de bijhorende kosten staan in een apart retributiereglement.

Reglementen