Dienstverlening aan de top!

Gepubliceerd op vrijdag 24 januari 2025
De Aalternaar deed ook in 2024 volop een beroep op zijn lokaal bestuur. Op de drukst bezochte locaties zoals ArtA’A, het zwembad en het gemeentehuis passeerden het afgelopen jaar meer dan 432.000 bezoekers.

De cel Eerste lijn beantwoordt elke dag meer dan 100 telefoontjes. Meldingen van burgers krijgen prioriteit en worden – indien mogelijk – binnen de week afgehandeld.

Op naar half miljoen bezoekers

ArtA’A blijft de records aan elkaar rijgen: in 2024 kwamen er 192.783 bezoekers over de vloer (tegenover 181.639 een jaar eerder). Het zwembad blijft een topper met 92.892 zwemmers. Het gratis groencomposteringspark beleefde een druk jaar met 69.835 bezoeken (of 41 bezoekers per uur), het recyclagepark was dan weer goed voor 28.814 bezoekers (of gemiddeld 91 per dag). Aan de balies in het gemeentehuis en het contactpunt passeerden 48.176 klanten (44.742 in het gemeentehuis, 3.434 in het contactpunt).

De top vijf van de drukst bezochte locaties – ArtA’A, het gemeentehuis/contactpunt, het zwembad, het recyclagepark- en het groencomposteringspark – klokten samen af op 432.500, of een stijging met 8 percent tegenover 2023 (+33.150).

Vrije tijd boven

Niet alleen het zwembad wordt veel gebruikt: de Aalterse indoorsportaccommodaties waren in totaal 13.694 uur bezet door sportverenigingen, het kunstgrasveld aan het Sportpark Aalter-centrum was 2.000 uur bespeeld.

De bibliotheken leenden 241.086 materialen (boeken, strips, dvd’s …) uit. Ook de jongste Aalternaren maken in hun vakantie gretig gebruik van de gemeentelijke dienstverlening. Ze kwamen 3.407 keer met een glimlach terug van de Kleuter- en kinderwerking, Speelpleinwerking JAAK, uitstappen, Roefeldag ….

Drukke baliewerking

Aan de balies in het gemeentehuis en het contactpunt, de zogenaamde Eerste lijn, werden 48.176 producten afgeleverd: identiteitskaarten/Kids-id’s (5.070), rijbewijzen (3.010) en internationale paspoorten (1.795) spannen de kroon.

De telefoon stond het voorbije jaar roodgloeiend. De diensten in het gemeentehuis behandelden 28.352 telefoontjes. Laagdrempelig en persoonlijk contact met de burger is en blijft belangrijk, maar het bestuur blijft ook in de toekomst inzetten op werken op afspraak en digitalisering. Via het e-loket werden 4.977 aanvragen gedaan, waarvan 2.676 voor een digitaal uittreksel uit het strafregister, 876 voor het doorvoeren van adreswijziging en 978 voor allerhande andere uittreksels en attesten.

Er kwamen 1.015 aanvragen voor stedenbouwkundige inlichtingen en 674 voor omgevingsvergunningen binnen.

Ook het gebruik van de Aalter-app zit in de lift: het aantal gebruikers steeg op een jaar tijd van 4.898 naar 6.373.

Een nette, fleurige gemeente

De Aalter Proper-ploeg gaat meteen aan de slag zodra een burger een melding doet over zwerfvuil: in 2024 ruimde het team 438 situaties van sluikstorten onmiddellijk op. Dankzij de gedreven inzet van Aalter Proper en de bermmeesters leven en wonen we in een propere gemeente. Het lokaal bestuur investeerde ook in meer dan 10.000 bloemen, planten en bomen. 3.946 bloemen zorgden voor kleur en er kwamen ook 5.957 planten, 563 siergrassen en 250 hoogstammige bomen bij.