Het levensbewijs of attest van leven is een document waarmee je kan aantonen dat je nog in leven bent.
Dit document wordt soms gevraagd door pensioendiensten, verzekeringsinstellingen, ziekenfondsen, financiële instellingen, openbare besturen, een notaris, een advocaat, de rechtbank, de ambassade of het consulaat. Zo hoef je je bij deze personen of instellingen niet persoonlijk aan te bieden om aan te tonen dat je nog leeft.
Voorwaarden
De volgende partijen kunnen het attest met betrekking tot jezelf aanvragen:
-
jezelf
-
jouw wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder of voogd)
-
bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat
-
derden (bv. publieke of private instellingen) als de afgifte ervan voorgeschreven is door of krachtens de wet
-
een derde persoon op voorwaarde dat die in het bezit is van een volmacht en de identiteitskaart (of kopie ervan) van de aanvrager.
Hoe aanvragen?
Naargelang jouw situatie kan je het attest van leven aanvragen aan:
-
de dienst Burgerzaken van jouw gemeente
-
de ambassade of het consulaat van het land waar je verblijft.
Als je beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), kan je het document ook raadplegen, downloaden en afdrukken:
-
op Mijn dossier, de online toepassing van het Rijksregister
-
op Mijn Burgerprofiel, de online toepassing van de Vlaamse overheid (rubriek Attesten en vergunningen)
Anderen kunnen het attest enkel aan het loket van de dienst Burgerzaken of op de ambassade of het consulaat aanvragen.
Wat meebrengen?
Als je het attest zelf ophaalt:
-
jouw eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.
Als je het attest voor iemand anders aanvraagt:
-
een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
-
jouw eigen identiteitskaart.