Attest van hoofdverblijfplaats aanvragen
Attest van hoofdverblijfplaats voor huwelijk aanvragen
Attest van hoofdverblijfplaats met historiek adressen eigen gemeente aanvragen
Attest van hoofdverblijfplaats met historiek alle adressen aanvragen
Uittreksels inschrijving op adres aanvragen
Het attest van hoofdverblijfplaats (bewijs van woonst / attest van inschrijving) bevestigt dat een inwoner ingeschreven is op zijn adres in de gemeente.
Het attest bevat een aantal persoonlijke gegevens zoals:
- naam en voornamen
- plaats en datum van geboorte
- adres
- de datum sinds wanneer je op het adres woont.
Je kan ook een attest van hoofdverblijfplaats aanvragen met de historiek van jouw vorige adressen.
Voorwaarden
De volgende partijen kunnen het attest met betrekking tot jezelf aanvragen:
- jezelf
- jouw wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder of voogd)
- bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat (wanneer zij niet zelf deze gegevens kunnen raadplegen in het Rijksregister)
- derden als de afgifte ervan voorgeschreven is door of krachtens de wet.
Hoe aanvragen?
Je kan het attest van hoofdverblijfplaats opvragen bij jouw gemeente.
Als je beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID) of een andere digitale sleutel, dan kan je het document ook raadplegen, downloaden en afdrukken:
- op Mijn dossier, de online toepassing van het Rijksregister
- op Mijn Burgerprofiel, de online toepassing van de Vlaamse overheid (rubriek Attesten en toelatingen)
- het e-loket (kies bovenaan deze pagina)
Anderen kunnen het attest enkel aan het loket van de dienst Burgerzaken aanvragen. In bepaalde gevallen kunnen advocaten, notarissen, … wel een online aanvraag indienen mits vermelding van de wettelijke basis. Het gemeentebestuur zal op basis hiervan beslissen of het al dan niet kan worden afgeleverd.
Kan ik het attest gebruiken in het buitenland?
In de meeste gevallen moet het document eerst gelegaliseerd en eventueel vertaald worden. Op de website van de Federale overheidsdienst Buitenlandse Zaken kunt je nakijken of jouw document al dan niet voorzien moet worden van een legalisatie of apostille.
Heb je een attest met apostille of legalisatie nodig, dan kan je het document met legalisatie of apostille aanvragen via het e-loket e-Legalisation.
De prijs voor een legalisatie of apostille is steeds 20 euro per document.
Meer informatie over legalisatie en apostille
Wat meebrengen?
- jouw eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.
- een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
- jouw eigen identiteitskaart.
