Winterconcert: Tom Beghin

Tom Beghin brengt solo een veelbelovend Beethoven-programma.

Tom Beghin geniet van internationale waardering als ‘welsprekende’ uitvoerder van klaviermuziek uit de late 18e en de vroege 19e eeuw. Daarnaast verricht hij over die muziek, solo en in ensembles, baanbrekend onderzoek dat de uitvoeringspraktijk ervan nieuw leven inblaast. Daartoe droeg in niet geringe mate zijn jarenlange samenwerking bij met klavierbouwer Chris Maene. Onder meer kwamen kopies van historische instrumenten tot stand zoals een laat-18e eeuwse tafelpiano, Mozarts Walter pianoforte en Beethovens Broadwood van 1817.

Naast artikels in tijdschriften voor musicologie en uitvoeringspraktijk, tekende Tom Beghin voor de volgende boeken. Samen met classicus Sander Goldberg gaf hij Haydn and the Performance of Rhetoric uit dat in 2009 de prijs voor het beste geredigeerd boek kreeg van de American Musicological Society. The Virtual Haydn: Paradox of a Twenty-First-Century Keyboardist (University of Chicago Press, 2015), kwam er in het kielzog van zijn ‘virtuele’ opnames van de volledige klaviermuziek van Haydn (Naxos 2009/2011). Inside the Hearing Machine is een multi-mediale publicatie: website, CD, essays, TV-documentaire.

Na zijn doctoraat aan de Cornell University (Ithaca, NY), bij Malcolm Bilson, was Tom Beghin vanaf 1997 professor aan de University of California, Los Angeles en vanaf 2003 aan de Schulich School of Music van McGill University (Montreal, Canada). Sinds 2015 is hij senior researcher en directeur van het research cluster ‘Declassifying the Classics’ aan het Orpheus Instituut te Gent

Praktische informatie

Wanneer

Waar

Kasteel van Poeke

Reservatie

Filter op categorie