Vastgoedinlichtingen

Bij de verkoop, langdurige verhuur of een andere vorm van overdracht moet je allerhande informatie ter beschikking stellen aan de koper. Een dossier met vastgoedinlichtingen (voorheen gekend als stedenbouwkundig uittreksel) voor overdracht bevat meer dan 50 inlichtingen, dit is onder meer informatie over vergunningen, milieu, overheidsplannen, eventuele bouwovertredingen, voorkooprecht van andere partijen en verkavelingen.

Voorwaarden

Een vastgoedinlichting voor overdracht wordt mee afgeleverd bij de verkoop. Het uittreksel mag op het moment van de verkoop niet ouder zijn dan 1 jaar.

Procedure

Zelf aanvragen als burger

De aanvrager verkrijgt de vastgoedinlichtingen voor overdracht via één eenvoudig kanaal. Het platform verzamelt data uit centrale bronnen waarna de bevoegde gemeente het dossier verder verrijkt met gevalideerde lokale data. Je ontvangt het resultaat via het Vlaamse webportaal, als pdf of in een eigen toepassing.

Bedrag

Een aanvraag voor een dossier vastgoedinformatie in Aalter bedraagt 100 euro per kadastraal perceel (115 euro vanaf 1 januari 2026). Naast deze gemeentelijke retributie wordt er ook een platformretributie aangerekend.