Ook veel aangiftes over ‘phishing’ in Aalter: wees alert voor oplichting via sms, WhatsApp en e-mail

Gepubliceerd op zondag 15 november 2020
Politiezone Aalter meldt dat er de laatste tijd heel veel aangiftes binnenlopen over ‘phishing’, of online oplichting. Daarbij gebruiken de daders alle mogelijke middelen: e-mail, WhatsApp, telefoon, sms … Met één doel: jouw wachtwoorden, geld of identiteit stelen.

De laatste weken valt het bij de politiezone Aalter op dat er een enorme toename is aan klachten van online oplichting. De oplichter benadert zijn/haar potentiële slachtoffer via e-mail, sms, instant messaging, sociale media of telefoon en doet zich daarbij voor als iemand anders. Als jouw bank, energieleverancier of een technologiebedrijf, maar zelfs ook als een persoonlijke vriend of familielid.

Het doel is om te ‘hengelen’ (‘phishing’ in het Engels) naar gevoelige gegevens, zoals persoonlijke informatie, wachtwoorden en bank- of kredietkaartgegevens. Eens de dader die gegevens heeft buitgemaakt, krijgt hij vrij spel om toegang te krijgen tot belangrijke accounts van het slachtoffer en zijn geld of identiteit te stelen.

Aalterse gevallen

Volgens de politie zijn er drie toepassingen die momenteel het vaakst worden gebruikt om burgers op te lichten:

  • berichten via WhatsApp: een Belgisch oproepnummer stuurt een bericht waarin men zich voordoet als zoon, dochter … Jouw kind zijn of haar gsm zou kapot zijn, maar heeft al een nieuw oproepnummer. Kort daarop komt de vraag of je hem/haar uit de nood wil helpen door een dringende betaling uit te uit te voeren;
  • een sms van een zogezegde bankinstelling, waarin bijvoorbeeld wordt gemeld dat uw gegevens binnenkort vervallen. De ‘bank’ stuurt ook een link mee, om via die weg alles terug in orde te maken;

  • een e-mail, die afkomstig lijkt te zijn van ITSME (een app waarmee je jouw identiteit kan aantonen en transacties kunt bevestigen). Daarbij vraagt men handelingen te stellen via de kaartlezer van jouw bank.

Waarschuwingen

De politie benadrukt om nooit:

  • betalingen uit te voeren op schriftelijk verzoek;
  • de codes van jouw kaartlezer door te geven of in te vullen;
  • op een link te klikken waarbij je niet zeker bent van de afzender.

Dien altijd klacht in

Mocht je toch slachtoffer worden van oplichting, contacteer dan zo snel mogelijk jouw bankinstelling om frauduleuze betalingen alsnog proberen tegen te houden. Kom daarna langs bij de politie (Stationsstraat 164 in Aalter) om klacht neer te leggen.

Heb je een verdachte e-mail of een twijfelachtig bericht ontvangen, maar werd je geen slachtoffer?Stuur de e-mail of het bericht dan door naar verdacht@safeonweb.be en verwijder het daarna.

Meer info over veilig internetgebruik vind je op www.safeonweb.be.