Nieuw circulatieplan voor vlotter en veiliger verkeer: dit verandert er in je buurt

Gepubliceerd op dinsdag 29 juni 2021
Het lokaal bestuur rolt tegen september een nieuw circulatieplan uit. Daarin staan tientallen acties die het verkeer in onze acht deelkernen op korte termijn niet alleen vlotter moeten maken, maar ook veiliger zullen laten verlopen. Wat verandert er in jouw buurt?

Kleine ingrepen, groot resultaat

In alle acht kernen komen er aanpassingen, vaak kleine ingrepen die op het terrein een groot verschil kunnen maken. Het lokaal bestuur bracht per deelkern de huidige situatie met haar goede punten en haar knelpunten in kaart. Voor plaatsen of zaken die voor verbetering vatbaar waren, ging Aalter op zoek naar oplossingen.

  • voetgangers en fietsers krijgen absolute voorrang in het verkeer, pas daarna komen het openbaar vervoer, personenwagens en vrachtverkeer;
  • de veiligheid rond schoolomgevingen en woonkernen is prioritair;
  • Aalter kiest voor drie verschillende snelheidssystemen: 30, 50 en 70. Vooral de uitbreiding van en naar de zones 30, staat hierbij voorop;
  • Aalter gaat volop voor fietsstraten (waar de auto's achter de fietsers moeten blijven en de snelheid nooit hoger mag liggen dan 30 km per uur);
  • in straten waar er problemen waren met kruisend verkeer en/of een vlotte doorstroming, wordt éénrichtingsverkeer ingevoerd;
  • voorrangsregels op kruispunten worden aangepast om het verkeer logischer, vlotter en vooral veiliger te laten verlopen.

Herbekijk de informatiemomenten

Om de inwoners goed te informeren over de geplande maatregelen én in dialoog te gaan, organiseerde het lokaal bestuur drie digitale infovergaderingen op 7, 8 en 9 juni 2021. De filmpjes van die voorstellingen kan je herbekijken via www.aalter.be/circulatieplan.

Aalter-Brug

Eén grote zone 30

In Aalter-Brug komt er een forse uitbreiding van de zone 30. In de woonwijken aan beide kanten van de Knokkebaan wordt 30 de norm. Daarmee anticipeert het lokaal bestuur ook al op de verdere uitbouw van het woonproject ‘De Weverij’. Cardijnlaan, Eerste Poolse Pantserdivisiestraat, Generaal Maczekstraat, Hollebeekstraat, Leiakker, Polenstraat, Sint-Godelievestraat en Woestijne zijn de straten waar je vanaf september maar 30 meer mag. Ook een deel van Brug-Noord, Middelweg en Weststraat wordt zone 30.

Aalter-centrum

Meer zone 30

Om de routes naar de scholen en het Sportpark veiliger te maken voor de zwakke weggebruiker, breidt het lokaal bestuur de zones 30 uit. Het gaat om bepaalde delen in volgende straten: Bellemstraat, Fatimastraat, Lindestraat, Loskaaistraat, Molenstraat, Papenwal, Sint-Maria-Aalterstraat, Spoorweglaan, Sportlaan, Weibroekdreef en het volledige Beukenpark.

Eenrichtingsverkeer

In straten waar er problemen waren met kruisend verkeer en/of een vlotte doorstroming kiest het bestuur voor eenrichtingsverkeer. Fietsers kunnen zich wél in beide richtingen blijven verplaatsen.

  • Kouter, tussen de Stationsstraat en de Sint-Gerolflaan, richting Europalaan;
  • Loskaaistraat, richting Fatimastraat;
  • Sint-Maria-Aalterstraat, tussen IJzerstraat en Hoefijzer, richting Hoefijzer;
  • Spoorweglaan, richting Hoefijzer.

Fietsstraten

Aalter kiest resoluut voor fietsstraten, waar de auto's achter de fietsers moeten blijven en de snelheid nooit hoger mag liggen dan 30 km per uur.

  • Kouter, tussen de Stationsstraat en de Sint-Gerolflaan;
  • de as Spoorweglaan – Hoefijzer – Loskaaistraat;
  • de lus Europalaan, Brouwerijstraat, Sint-Gerolflaan en Maria-Middelareslaan.

Aangepaste voorrangsregels

Aalter past de voorrangsregels op twee kruispunten aan om het verkeer logischer en vooral veiliger te laten verlopen en er voor te zorgen dat het verkeer vlotter uit het centrum kan rijden.

  • Weibroekdreef-Molenstraat: verkeer vanuit de Weibroekdreef (komende van de spoorweg) krijgt voorrang om de Molenstraat (richting Processieweg) in te draaien;
  • Stationsstraat-Kouter-Weibroekdreef: de Stationsstraat wordt opnieuw de hoofdas. Verkeer uit de zijstraten moet voorrang verlenen;
  • Kestelstraat-Processieweg: de proefopstelling wordt definitief.

Bellem

Zone 30 wordt de norm

Ook in Bellem opteert het lokaal bestuur ervoor om de zwakke weggebruiker te beschermen en de zone 30 uit te breiden in en naar volgende straten (of delen ervan):

  • Bellemdorpweg, Lotenhullestraat, Mariahovelaan, Museumstraat, Ommegangstraat, Schoolstraat, Stuivenberg, Vijverstraat en de volledige wijk Loveld.

Bijkomende camera’s

In de zone 30 in de Lotenhullestraat, tussen de Oude Gentweg en het Kraenepoelpad, komen camera’s die mee de opgelegde snelheid moeten afdwingen.

Nieuw fietspad

In de Museumstraat plant het lokaal bestuur een dubbelrichtingsfietspad aan de rechterkant van de weg, komende van de Bellemdorpweg.

Knesselare

Eenrichtingsverkeer

In straten waar er problemen zijn met kruisend verkeer en/of een vlotte doorstroming kiest het bestuur voor eenrichtingsverkeer. Fietsers kunnen zich wél in beide richtingen blijven verplaatsen. Het gaat om:

  • Kerkstraat, tussen De Plaats en Looierijstraat, richting Looierijstraat;
  • Kwadamstraat, tussen Hellestraat en Kloosterstraat, richting Kloosterstraat.

Fietsstraat

De Kerkstraat wordt een fietsstraat, tussen De Plaats en Looierijstraat. Daarbij moeten wagens achter fietsers blijven en mag de snelheid nooit hoger dan 30 per uur liggen.

Uitgesponnen zone 30

De Veldstraat wordt zone 30. Daarmee wordt de doortocht, vanaf het kruispunt met de Aalterseweg-Maldegemseweg tot de grens met Oedelem, één lang uitgesponnen zone 30. Ook in de volledige Maldegemseweg geldt een snelheidsbeperking van 30 km/u.

Camera

Het lokaal bestuur kiest voor een trajectcontrole, die het vrachtverkeer in de Hellestraat moet controleren en ontmoedigen.

De Plaats

Op termijn wil het lokaal bestuur van het kerkplein aan De Plaats een aantrekkelijk, autovrij verblijfsplein maken. In de hele kern wil Aalter gaan voor meer groen en aandacht voor ruimte en beleving. Het aantal parkeerplaatsen die in de toekomst wegvallen op de Plaats komen er op een andere locatie in de onmiddellijke omgeving terug bij.

Ursel

Eénrichting

Om de doorstroming in Ursel te verbeteren, kiest het lokaal bestuur om éénrichtingsverkeer in te voeren in volgende straten:

  • Kapelstraat, van de Rozestraat tot Middelweg, richting Middelweg;
  • Rozestraat, tussen Middelweg en Schaperstraat, richting Schaperstraat;

Fietsstraat

In Ursel komt een fietsstraat in Ijzeren Hand. Dat betekent dat auto’s er achter de fietsers moeten blijven en er een snelheidsbeperking geldt van 30 km per uur.

Poeke

Uitbreiding zone 30

In een aantal woonstraten in Poeke zal straks zone 30 de regel worden. Het gaat om de Poekedorpstraat, Guido Gezellestraat, Kasteelstraat, Knokstraat (vanaf Middendreef tot Ruiseleedsestraat), Middendreef en Ruiseleedsestraat tot de gemeentegrens met Ruiselede.

Lotenhulle

Grotere zone 30

Het centrumgebied wordt zone 30. In volgende (delen van) straten komt een snelheidsbeperking van 30 km/u: Achterstraat, Breestraat, Congostraat, Edward Corynstraat, Eikenlaan, Georges Hulin de Loo-straat, Guldensporenplein, Hullaertstraat, Kapellelaan, Lodorp, Lomolenstraat, Melkerijstraat, Kasteelstraat, Korenbloemstraat, Paddestraat, Pastorijstraat, Pittemstraat, Poekestraat en Sperrestraat. Aan de andere kant van de Steenweg op Deinze/Heirstraat valt de Nevelestraat (tussen de Heirstraat en de Bosstraat) binnen de nieuwe, uitgebreide zone 30.

Sint-Maria-Aalter

Extra zone 30

Sint-Maria-Aalter is een snelgroeiend dorp met veel gezinnen en kinderen. De volledige woonkern wordt een zone 30. Ook de huidige trajectcontrole zal binnen de nieuwe zone 30-uitbreiding vallen. Volgende straten krijgen een snelheidsregime van 30 km/u: Aalterstraat, Blekkervijverstraat, Egypteveldstraat, Kantwerkstraat, Kleine Zouterdreef, Krakkedreef, Lattenklieverstraat, Lantaarnstraatje, Leegweg, Molendreef, Nieuwe Dreef, Pieter Claeysstraat, Polderdreef, Poststraatje, Schuurlo, Sparhoekdreef, Trimardstraat en Wingenestraat.