Coronavirus zorgt voor bizarre tijden: draag zorg voor anderen, maar ook voor jezelf

Gepubliceerd op vrijdag 17 juli 2020
Ons leven is de afgelopen maanden overhoop gehaald door het coronavirus… en dat heeft ook een impact op onze mentale gezondheid. Met de nieuwe campagne ‘Check Jezelf’ wil het Instituut Gezond Leven mensen bewust maken om met hun mentale gezondheid bezig te zijn.

Onze samenleving maakt een ongekende periode door. Het leven zoals we dat kennen, is op zijn kop gezet. Het zijn rare en best ook bange tijden. Het coronavirus heeft niet alleen gevolgen voor onze fysieke gezondheid, maar heeft ook een grote impact op het mentale welzijn van de bevolking. Of je nu thuis bent of elke dag uit werken gaat: voor elk van ons heeft het leven een onverwachte wending genomen. Misschien voel je je soms triest, bezorgd, verward, angstig of zelfs boos in deze crisis.

Blijf in beweging, denk positief

Op www.zorgenvoormorgen.be/checkjezelf geven specialisten en bekende mensen tips om jouw mentale gezondheid op peil te houden.

  • Tip 1: Wees niet te streng voor jezelf: acteur Yemi Oduwale geeft toe dat het bij hem ook niet altijd even goed gaat. En dat is ok.

De dagen nu zien er helemaal anders uit dan wat je gewoon bent. Je routines zijn weg en de richtlijnen over wat mag en wat niet, veranderen nog regelmatig. Stel jezelf kleine doelen.
Lukt er iets niet? Oordeel niet te kritisch over jezelf en neem jezelf niets kwalijk. Door jezelf af te keuren, raak je gevangen in je eigen denken. Accepteer dat er nu veel uitdagingen tegelijk op je afkomen en dat je dus fouten kan maken. Morgen is er weer een dag!

  • Tip 2: Blijf niet bij de pakken zitten: ontdek hoe acteur Filip Peeters in beweging blijft.

Corona heeft ervoor gezorgd dat we een aantal zaken niet meer onder controle hebben en we minder kunnen kiezen wat we doen en wanneer we dat doen. Dat kan frustrerend zijn en voor heel wat stress zorgen.
Maar blijf niet bij de pakken zitten: ga op zoek naar wat wél nog kan. Veel zaken gaan (minstens tijdelijk) veranderen, maar de veranderingen zijn voor iedereen anders. Nu is een goede tijd om je af te vragen wat echt belangrijk is voor je.

  • Tip 3: Hou afstand, maar blijf sociaal verbonden: kersverse mama Veronique Leysen geniet van de tijd met haar baby, maar mist het bezoek en houdt daarom digitaal contact.

Hou contact met andere mensen, ook al is het vanop afstand. Ga langs bij jouw oudere buurvrouw voor een raambezoek, sla een praatje –op veilige afstand- in de wachtrij bij de supermarkt. Laat voicemailberichtjes achter bij wie jou mist, stuur postkaarten, laat kinderen tekeningen maken voor hun juf of meester, voor de grootouders of zorgverleners …

Vriendelijkheid, warmte en respect kosten niets, maar zijn essentieel.

  • Tip 4: Blijf positief denken: psychiater Dirk De Wachter vindt humor het allerbelangrijkst, ook in moeilijke tijden.

Corona heeft ervoor gezorgd dat we een aantal zaken niet meer onder controle hebben en dat we minder kunnen kiezen wat we doen en wanneer we dat doen. Dat kan frustrerend zijn en voor heel wat stress zorgen.
Maar blijf niet bij de pakken zitten: ga op zoek naar wat wél nog kan. Veel zaken gaan (minstens tijdelijk) veranderen, maar de veranderingen zijn voor iedereen anders. Nu is een goede tijd om je af te vragen wat echt belangrijk is voor je.

  • Tip 5: Zet je in voor anderen: gezondheidseconoom Lieven Annemans haalt veel energie uit kleine dingen die hij doet voor anderen.

Misschien heb je nu wat meer tijd vrij dan anders. Waarom gebruik je die niet om anderen te helpen? Telefoneer naar wie alleen is, schrijf brieven naar bewoners van woonzorgcentra, laat de hond van uw buur die slecht te been is uit… Heel wat mensen, vooral jongeren zitten nu niet zo goed in hun vel. Neem tijd om te luisteren.

  • Tip 6: Bouw rust in voor je geest: actrice Tine Embrechts probeert tijd voor zichzelf in te bouwen, maar dat is niet zo eenvoudig met een druk gezinsleven.

Maak je je zorgen om jouw gezondheid of om die van je dierbaren? Of over jouw financiële situatie? Benoem je bezorgdheden, spreek ze uit of schrijf ze op. Zo structureer je je gedachten en kan je er een beetje afstand van nemen. Die zorgen zijn dan niet weg, maar wegen dan eventjes minder zwaar.

Lees de tips in detail en bekijk de filmpjes op www.zorgenvoormorgen.be