Akte van voornaamsverandering

Akte aanvragen


Als je denkt dat je daarvoor een grondige reden hebt, kan je jouw voornaam laten wijzigen.

De akte van voornaamsverandering vermeldt:

  • de naam, de voornamen, de geboortedatum en de geboorteplaats van de betrokkene
  • de nieuwe voornaam van de betrokkene.

Onder bepaalde voorwaarden kan je een afschrift van de akte van voornaamsverandering aanvragen. Dit vermeldt de oorspronkelijke gegevens van de akte en de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft.


Voorwaarden

Wie kan een afschrift aanvragen?

Voor akten van voornaamsverandering wordt het recht op een afschrift beperkt tot:
  • jezelf
  • de echtgeno(o)te, overlevende echtgeno(o)te of wettelijk samenwonende
  • jouw wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder, voogd, bewindvoerder)
  • bloedverwanten in opgaande of neerdalende lijn (geen aanverwanten en zijtakken)
  • jouw erfgenamen
  • bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat.

Als de akte meer dan 100 jaar oud is, heeft iedereen recht op een afschrift.


Hoe aanvragen?

Je kan een afschrift van een akte van voornaamsverandering aanvragen bij jouw lokaal bestuur. 

Als je beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), kan je een afschrift of uittreksel van de akte online aanvragen:

Die elektronische afschriften en uittreksels zijn voorzien van een elektronisch zegel van het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Ze hebben dezelfde juridische waarde als deze afgeleverd door de gemeente. Zolang de informatie op het bewijs correct is, kan je het geldig gebruiken in om het even welke vorm (op papier of in digitale vorm).

Sinds 1 januari 2019 worden akten van de burgerlijke stand uitsluitend digitaal geregistreerd. Dateert jouw akte van voor 1 januari 2019, dan is die misschien nog niet in digitale vorm beschikbaar. Sommige gemeenten digitaliseren oude archieven naarmate afschriften of uittreksels van de akten worden opgevraagd of wijzigingen worden aangebracht.