100, 101, 112, 1722 en 1733: het juiste (nood)nummer kiezen

Gepubliceerd op vrijdag 27 maart 2020
Mensen bellen om de meest uiteenlopende redenen naar een noodcentrale. Als je de hulpdiensten zonder geldige reden telefoneert, kunnen de operatoren in de noodcentrales de oproepen van mensen die echt in nood zijn niet aannemen. Raakt jij nog wijs uit alle hulplijnen en noodnummers?

Dringend hulp nodig?

  • 100: Brandweer en ambulance: bij brand, een ernstig ongeval met gewonden of dringende hulp van medische aard.
  • 101: Politie: voor dringende politiehulp: bij een ernstig ongeval met gewonden, bij een verdachte situatie, als je getuige of slachtoffer bent van een inbraak.
  • 112: Europees noodnummer voor dringende hulp. Het nummer 112 bel je bij een noodsituatie. Je komt terecht bij de provinciale 100-centrale van de hulpdiensten, die de politie, de brandweer of een medisch team ter plaatse kunnen sturen. Op termijn zal 112 de nummers 100 en 101 vervangen.

Minder dringend?

  • 1722: telefoneer 1722 voor niet-dringende zaken waarbij je de hulp van de brandweer nodig heeft, maar waarbij niemand in levensgevaar is, zoals storm- of waterschade. Het nummer wordt enkel geactiveerd bij extreem weer, op basis van voorspellingen van het KMI.
  • 1733: Wachtdienst voor huisartsen: wie ‘s avonds, ‘s nachts, in het weekend of op feestdagen een huisarts nodig heeft voor medische problemen die niet kunnen wachten tot het spreekuur van jouw eigen dokter, kan 1733 bellen.

Als het niet dringend is, bel je beter de lokale brandweer, jouw huisarts (buiten de uren de wachtdienst van huisartsen) of de lokale politie. Er zijn ook nog andere noodnummers voor specifieke problemen, zoals de zelfmoordlijn of het antigifcentrum. Die nummers vind je via www.sos112.be/nl/andere-noodnummers.html.